PPC

Skratka pre pay-per-click je model, v ktorom inzerenti platia poplatok za každé kliknutie.

Na získanie základných znalostí o tom, ako PPC reklama funguje, je dôležité definovať, čo to vlastne PPC je. Skratka pre pay-per-click je model v ktorom inzerenti platia poplatok za každé kliknutie na jednu z ich reklám. Ide o spôsob, ako si kúpiť návštevy na webe, namiesto toho, aby návštevy prišli organicky.

Reklama vo vyhľadávaní je jednou z najpopulárnejších foriem PPC. Umožňuje inzerentom bidovanie formou aukcie za umiestnenie reklamy v sponzorovaných odkazoch vyhľadávacieho nástroja, keď niekto zadá kľúčové slovo súvisiace s ich podnikaním. Ak teda inzerent dá ponuku na kľúčové slovo pánske tenisky, tak reklama na produkt sa môže zobraziť v sponzorovaných odkazoch v Google vyhľadávaní.

Za každé kliknutie na reklamu a teda aj preklik užívateľa na web, inzerent zaplatí určitý poplatok. Neplatí však pri zobrazení reklamy, len pri kliknutí na ňu. To prináša zadávateľovi výhodu v tom, že neinvestuje zbytočne svoje rozpočty do kampaní, ktoré nie je možné kvantitatívne merať. Cieľom PPC kampaní je vygenerovať špecifický typ používateľskej akcie, ako je napr. registrácia alebo uskutočnenie nákupu.

Výhody používania PPC reklám

PPC má mnoho výhod, ktoré môžu byť prínosné pre podnikanie:

  • Platíte len za návštevy, ktoré dostanete. V iných reklamných modeloch inzerenti platia poplatok za zobrazenie reklamy, ale nemajú záruku, že reklama generuje výsledky. Pri platbe za kliknutie existuje priama súvislosť medzi cenou a výkonom (návštevami, vykonanými akciami).
  • Máte množstvo informácií o výkonnosti reklamy. Platformy s platbou za kliknutie ponúkajú inzerentovi úplné informácie o tom, čo sa deje s reklamou, vrátane počtu zobrazení, kliknutí a konverzií.
  • Dobré možnosti optimalizácie. So všetkými týmito údajmi je veľmi ľahké zistiť, či reklama funguje alebo nie a urobiť zmeny v reálnom čase. V skutočnosti je najvhodnejšou stratégiou  vytvorenie niekoľkých variácií každej reklamy a ich porovnanie, aby ste zistili, ktoré z nich fungujú najlepšie. Týmto spôsobom môžete dosiahnuť lepšie výsledky.
  • Reklamy oslovia správne publikum. Vďaka mnohým možnostiam segmentácie nestratíte ani jedno kliknutie. Reklamu uvidia iba používatelia, na ktorých chcete zacieliť. To prináša lepšie výsledky, pretože používateľ, ktorý je súčasťou cieľového publika, má vyššiu šancu kliknúť na reklamu. Čím vyššie je percento kliknutí, tým nižšia je cena reklamy.
  • Rozpočet  môžete  kontrolovať veľmi  presne. PPC modely umožňujú nastaviť maximálny rozpočet na deň. To znamená, že sa dajú prispôsobiť inzerentom všetkých veľkostí a je možné vopred kontrolovať, koľko sa minie na jednotlivé kampane.
  • Môžete sa rozhodnúť, kde a kedy sa bude vaša reklama zobrazovať. V rámci modelu platby za kliknutie môžete svoje reklamy zobrazovať na rôznych platformách a miestach a vybrať si tie, ktoré vás najviac zaujímajú. Tiež je možné zvoliť si dni a časy, kedy sa budú reklamy zobrazovať.
  • Dosiahnete lepšie umiestnenie a viditeľnosť. Vďaka PPC môžete svoje reklamy zobrazovať na niektorých stránkach, ktoré používatelia najviac navštevujú, ako sú vyhľadávače a sociálne siete.

Ak PPC kampane fungujú správne, návratnosť výdavkov na reklamu (ROAS) by mala byť pre inzerenta dostatočne vysoká. Návšteva webu má väčšiu hodnotu, ako za ňu zaplatíte. Nie je to však také jednoduché, ako len platiť za kliknutia a získavať návštevnosť. Je potrebné zostaviť silnú PPC kampaň. Tá pozostáva z výberu správnych kľúčových slov, zoradenia týchto kľúčových slov do dobre organizovaných kampaní a reklamných skupín a nastavenia vstupných PPC stránok, ktoré sú optimalizované na konverzie. Relevantnejšie a dobre zacielené PPC kampane budú odmenené lacnejšími kliknutiami na reklamy. Pokiaľ sú reklamy relevantné a užitočné pre používateľov, Google zníži cenu za kliknutie, čo v konečnom dôsledku prinesie vyšší zisk.

Kto by mal používať PPC?

PPC reklama je ideálna pre malé podniky, pretože sa môžete rozhodnúť, koľko ste ochotní minúť za každé kľúčové slovo. Takže môžete mať plnú kontrolu nad tým, koľko miniete, keď budú na vaše reklamy používatelia klikať. Peniaze, ktoré miniete na reklamy, nebudú zbytočne vyhodené, pretože s väčšou pravdepodobnosťou prilákate viac ľudí, ktorí sa zaujímajú o váš produkt.

Čo je Google Ads?

Google Ads je jeden z najpopulárnejších PPC reklamných systémov na svete. Platforma umožňuje firmám vytvárať reklamy, ktoré sa zobrazujú vo vyhľadávači Google a v iných Google službách.

Google Ads funguje prostredníctvom modelu platby za kliknutie, v ktorom inzerenti ponúkajú ceny za kľúčové slová a platia za každé kliknutie na ich reklamy. Zakaždým, keď sa spustí vyhľadávanie, spoločnosť Google prehľadáva medzi inzerentmi reklám a vyberie niekoľko víťazov, ktorí sa zobrazia v reklamnom priestore na stránke s výsledkami vyhľadávania. „Víťazov“ si Google vyberá na základe kombinácie faktorov vrátane kvality a relevantnosti kľúčových slov a reklamných kampaní, ako aj výšky cenových ponúk pre kľúčové slová.

To, ktorému inzerentovi sa zobrazí reklama vo výsledkoch vyhľadávania závisí od hodnotenia reklamy (ad rank), čo je metrika vypočítaná vynásobením dvoch kľúčových faktorov – ponuky CZK (najvyššia suma, ktorú je inzerent ochotný minúť) a skóre kvality. Tento systém umožňuje víťazným inzerentom osloviť potenciálnych zákazníkov za cenu, ktorá zodpovedá ich rozpočtu.

Páčila sa vám táto definícia? Zdieľajte ju s priateľmi