Získajte užitočné marketingové tipy

Budeme vám posielať len užitočný obsah. Vaše osobné údaje sú u nás v bezpečí.

Ako nám ChatGPT pomáha v PPC

Technológie umelej inteligencie sa posledné roky aktívne vyvíjajú a implementujú v mnohých odvetviach, najmä v online sfére.  Algoritmy AI dnes naplno využívajú populárné reklamné platformy, napr. Google, Meta, TikTok a iné, ktorým AI umožňuje optimalizovať a zefektívňovať procesy. Na konci roka 2022 sme v online priestore mohli pozorovať skutočný informačný boom ohľadom chatbota ChatGPT, ktorý 30. novembra 2022 predstavila americká spoločnosť OpenAI. Už o týždeň po spustení nástroj získal 1 milión užívateľov, vo februári 2023 je ich už 100 miliónov. 

Množstvo ľudí je teraz príliš fascinovaných a nadšených z možností chatbota. Niektorí v ňom vidia potenciál a pomocnú ruku, iní naopak, hrozivé nebezpečenstvo pre online pracovníkov. V súčasnosti sa o tejto téme vedie množstvo diskusií. Otestovali sme ChatGPT za vás a spísali sme oblasti a úlohy, v ktorých môže byť chatbot skutočne užitočný a pomôcť v práci pre PPC špecialistov a na čo si naopak treba dať pozor.

Čo je to ChatGPT?

ChatGPT je veľký jazykový model chatbota (LLM – Large Language Model), ktorý má schopnosť komunikovať formou dialógu a dávať rozsiahle odpovede v reálnom čase , ktoré sa môžu javiť ako ľudské. Bol vyvinutý spoločnosťou OpenAI v roku 2020 a sprístupnený pre verejnosť v roku 2022. ChatGPT využíva algoritmus spracovania prirodzeného jazyka GPT-3,5 – model umelej inteligencie trénovaný na veľkom množstve textových údajov z rôznych zdrojov.

Proces učenia bota bol zložitý a zaujímavý, s ľudskou spätnou väzbou (Reinforcement Learning with Human Feedback – RLHF). Chatbot bol trénovaný na obrovských množstvách textov, počas procesu bol mnohokrát preškolený pomocou vlastných odpovedí.

Interakcia s človekom pomohla ChatGPT získať schopnosť sledovať pokyny a generovať reakcie, ktoré sa užívateľom budú javiť ako ľudské, čo spôsobuje aj jeho veľkú popularitu medzi používateľmi.

Bot vie predpovedať ďalšie slovo v sekvencii slov vo vete a ďalších vetách, čo funguje podobne ako automatické dopĺňanie. Nie vždy však presne chápe, čo človek chce zistiť. ChatGPT je schopný rozpoznať kontext, čo mu umožňuje generovať gramaticky správne odpovede, ktoré dávajú zmysel aj v kontexte konverzácie.

Odpoveď ChatGPT na otázku Čo je ChatGPT?
Zdroj: vlastný screenshot

Ako sa dá využiť ChatGPT v online marketingu?

Tento univerzálny chatbot sa dá použiť na:

  • prípravu štruktúry článkov
  • tvorbu content plánu
  • prípravu scenárov pre reklamné videá
  • tvorbu FB statusov
  • generovanie popisov produktov a kategórií na webe
  • generovanie jednoduchého kódu
  • prieskum trhu
  • identifikovanie konkurencie
  • návrhy FAQ v konkrétnych oblastiach
  • hľadanie odpovedí na konkrétne otázky
  • plánovanie budgetu a pod.

Začiatok práce s ChatGPT

Ak chcete začať používať ChatGPT, musíte sa jednoducho zaregistrovať na webovej stránke OpenAI.

  1. Stlačte tlačidlo Try ChatGPT.
  2. V nasledujúcom kroku si vyberte registrácia alebo prihlásenie.
  3. Použite email alebo vaše google/microsoft konto.
  4. Následne bude potrebné zadať svoje telefónne číslo, na ktoré dostanete kód overenia.
  5. Zadanie kódu z SMS vás presmeruje na stránku chatbota.
  6. Môžete začať dialóg s botom.
Proces registrácie
Zdroj: vlastný screenshot

10 najlepších spôsobov ako využiť ChatGPT v PPC

Nový chatbot od OpenAI má viacero jedinečných spôsobov použitia, ktoré môžu pomôcť zlepšiť vaše reklamy a zjednodušiť prácu s reklamnými kampaňami. Našli sme 10 dôvodov, pre ktoré sa oplatí ChatGPT vyskúšať v PPC.

1. Návrhy kľúčových slov

Pri tvorbe nových účtov v Google Ads môžete používať ChatGPT na prípravu jednoduchého návrhu kľúčových slov. Obyčajne špecialisti používajú pre tento účel veľa rôznych platených nástrojov ako Ubersuggest, Marketingminer, alebo aj neplatený samotný Google Ads.

Návrh kľúčových slov
Zdroj: vlastný screenshot

V prípade, že potrebujete mať nielen všeobecné návrhy KW, ale aj údaje o objemoch vyhľadávania, ktoré poskytujú špeciálne nástroje, umelá inteligencia prestane byť až tak nápomocná, lebo dokáže len “odhadnúť” ten objem bez presných čísel, ktoré sú pre profesionálov ale dôležité.

Návrh kľúčových slov s objemom vyhľadávania
Zdroj: vlastný screenshot

Akonáhle upresníte svoju požiadavku zúžením o krajinu Slovensko, tak vám AI povie, že tento model nie je špecificky naladený na slovenčinu, čiže vám znovu neposkytne presné údaje.

Návrh kľúčových slov s upresnením krajiny
Zdroj: vlastný screenshot

Ako vidite na vyššie uvedených obrázkoch, ChatGPT nie je úplne zbytočný v prípade hľadania kľúčových slov, ale nevie úplne zameniť používanie špeciálnych nástrojov pre research. AI môže byť veľmi nápomocným na začiatku analýzy KW a pri identifikovaní slov a tém, ktoré sú spojené s vašim predmetom záujmu. 

Je potrebné myslieť aj na to, že nie je známe, odkiaľ ChatGPT čerpá informácie a nevieme, čo je jeho databáza. Nakoľko návrh robíme primárne pre Google kampane, nemusia byť tieto zdroje pre nás veľmi relevantné. Plus ak zohľadníme krajinu, keďže sám ChatGPT tvrdí, že informácie o Slovensku nemá dostatočné.

V prípade, že už máte zoznám KW a chceli by ste si nájsť alternatívne výrazy, ChatGPT vám určite pomôže a inšpiruje na ďalšiu prácu.

Návrh alternatív pre existujúce kľúčové slová
Zdroj: vlastný screenshot

2. Nadpisy pre reklamy GAds

Pri častom písaní nadpisov v responzívnych textových reklamách pre rôznych klientov, PPC špecialistom môže chýbať inšpirácia pre tvorbu výstižných nadpisov v textových reklamách. ChatGPT vám dáva svoju pomocnú ruku.

Tvorba nadpisov pre textovú reklamu v GAds
Zdroj: vlastný screenshot

Ak už máte vytvorený dobrý nadpis, požiadajte ChatGPT, aby vám pripravil alternatívy.

Tvorba alternatív k existujúcemu nadpisu
Zdroj: vlastný screenshot

Vieme, že v GAds máme obmedzenia na konkrétny počet znakov v nadpisoch. Bohužiaľ, ako aj vidíte na obrázku, vyzerá to, že ChatGPT nevie vypočítať presný počet znakov, takže budete mať vygenerované nadpisy, ktoré presahujú limit. Tu vstupuje do hry vaša kreativita.

3. Popisy pre reklamy GAds

Vo vygenerovaných popisoch sa zase objavujú texty, ktoré presahujú počet požadovaných symbolov. Texty nevyzerajú byť vhodné na to, aby sme ich ihneď použili v reklamách. Inšpirovať sa navrhnutými popismi pre vaše textové reklamy bude pre vás ale ideálnou voľbou.

Tvorba popisov pre textovú reklamu/PMax v GAds
Zdroj: vlastný screenshot

Podčiarknite pre seba hlavné body, ktoré hľadajú ľudia, keď kupujú váš produkt alebo službu. Napríklad, v tomto prípade, ChatGPT identifikoval hlavné posolstvá, ktoré by bolo dobre komunikovať v reklame, na základe KW ekologické hračky: zábava pre deti, bezpečnosť a zdravie, starostlivosť o prírodu. 

Na základe navrhovaných príkladov od AI si viete napísať vlastné zaujímavé reklamné popisy, v ktorých budete prezentovať svoj produkt a dbať na riešenie spomenutých problémov. ChatGPT vám pomôže pozrieť sa na svoj produkt aj z uhlov pohľadu, ktoré by vám vôbec nemuseli napadnúť. 

4. Písanie dlhších textov pre FB reklamy

Podobne, ako sa môžete inšpirovať textmi pre Google Ads, určite využite AI aj pri písaní statusov na FB a dlhších reklamných textov. Pohrajte sa s prispôsobovaním generovaných textov vašim potrebám, tone of voice vašej značky, vašej cieľovej skupine.

Tvorba reklamných statusov na FB
Zdroj: vlastný screenshot

Napriek zdanlivej “dokonalosti” textu napísaného AI, treba s výstupom ChatGPT ďalej pracovať. Text môže pôsobiť umelo a je potrebné si uvedomiť aj fakt, že AI niekedy kombinuje už existujúce texty dostupné online a vy neviete, kto je skutočný autor. 

Môžete experimentovať aj s tým, že Chatbotovi poskytnete vlastný reklamný text a požiadate ho o vytvorenie jeho alternatívnej podoby na ďalšie testovanie.

5. Návrh štruktúry FB Ads účtu

Vyskúšali sme ChatGPT aj pri tvorbe štruktúry účtu Facebook Ads.

Návrh štruktúry účtu FB Ads
Zdroj: vlastný screenshot

Tento základný návrh štruktúry účtu pôsobí dosť všeobecne a skôr by pomohol začínajúcim inzerentom, než PPC špecialistom. Môže však slúžiť ako východisko pre tvorbu konkretnejšej štruktúry účtu.

Pri spresnení okruhu aspoň o segment dámskej módy, ChatGPT navrhuje niečo viac konkrétnejšie, minimálne v publikách:

Návrh štruktúry účtu FB Ads s presným segmentom
Zdroj: vlastný screenshot

Vidíme, že aj tak sú tieto navrhované publiká veľmi široké a pridané akoby náhodne. Dá sa upresniť požiadavka o konkrétnejšie cieľové skupiny, rozpočet a pod. Za týmto účelom by bolo potrebné stráviť veľa času dopisovaním si s botom ohľadom doplňujúcich údajov a ani takto vytvorená štruktúra stále nevyzerá veľmi dôveryhodne a je veľmi všeobecná. Znovu prichádzame k tomu, že ChatGPT je pre nás len dobrý začiatok a inšpirácia.

6. Analýza cieľovej skupiny

ChatGPT môže byť nápomocný aj pri hľadaní možností, ako zacieliť reklamu na zákazníka na základe jeho motivácie kúpiť si produkt alebo výrobok. Opýtali sme sa chatbota na dôvody návštevy divadla a podľa jeho odpovede vieme vytvoriť reklamnú kampaň, ktorá môže napríklad to isté predstavenie propagovať ako jedinečný zážitok, možnosť stretnúť slávneho umelca, možnosť dozvedieť sa niečo nové, či upriamiť pozornosť na budovu divadla a podobne.

Analýza cieľovej skupiny
Zdroj: vlastný screenshot

Kladením ďalších otázok môžeme od ChatGPT získať napríklad informácie o tom, kto vo firme rozhoduje o nákupe nášho produktu a kto môže tento nákup ovplyvniť. Inými slovami, kto je decision maker a kto influencer v B2B segmente napríklad pri nákupe služobných vozidiel v poisťovni. Rovnaký postup sa dá použiť aj v B2C segmente.

Analýza cieľovej skupiny v B2B
Zdroj: vlastný screenshot
Analýza cieľovej skupiny v B2B – upresnenia
Zdroj: vlastný screenshot
Analýza cieľovej skupiny v B2B – presvedčenie o nákupe
Zdroj: vlastný screenshot

7. Gramatická oprava reklamných textov

Veľmi dobre sa dá používať ChatGPT na opravu chýb v už existujúcich textoch.

Oprava chýb v textoch
Zdroj: vlastný screenshot

Ak tvorite reklamné texty alebo píšete emaily svojim klientom a nie ste si istí, či ich máte správne napísané, AI ich za vás overí a opraví chyby, ktoré v nich máte. Už žiadne rozmýšľanie nad tvrdým a mäkkým “i”, keďže jazykový model vie pochopiť aj kontext. Je to určite užitočná funkcia a dokonca ChatGPT opravuje aj chyby spojené s diakritikou. Samozrejme, sme si vedomí, že profesionáli, ktorí sa živia písaním textov, gramatiku bezchybne ovládajú, ale predsa len sme sa rozhodli upozorniť aj na túto funkciu chatbota:)

8. Návrh publikačného plánu kampaní na rok

Dlhodobé plánovanie kampaní je jedným zo základných predpokladov pre dosahovanie úspechu. Vďaka plánovaniu sa kampane dajú efektívne škálovať, PPC špecialisti majú kontrolu nad výdavkami a celkovo pomáha plánovanie zvýšiť výkon reklám. ChatGPT vám pomôže navrhnúť priebežný plán kampaní na rok, z ktorého si viete spraviť vhodný “odrazový mostík” v prípade, že vám tento plán nedodá klient.

Návrh publikačného plánu kampaní na rok
Zdroj: vlastný screenshot

Aj keď sa sem tam objaví nový sviatok, celkovo AI generuje viacero dobrých nápadov, ktoré majú šancu na život, len potrebujú úpravy.

9. Návrh publík pre Facebook Ads kampane

Práca PPC špecialistu je stále spojená s testovaním a to nielen textov, umiestnení, grafických kreatív, ale aj publík najma vo FB kampaniach. ChatGPT vám pomôže získať nápady, o čo sa zaujíma vaše cieľové publikum, aké má záujmy, úmysly a pod.

Návrh publík pre FB kampane
Zdroj: vlastný screenshot

Môžete požiadať AI napríklad aj o poskytnutie prehľadu štatistík o publikách, ktoré kupujú produkty podobné vašim.

10. Generovanie kódu pre FB udalosti

Predtým, než začnete generovať kód udalosti Nákup pre FB Pixel, potrebujete informácie, súvisiace s nákupom:

  • Názov produktu
  • Hodnota
  • Mena
Generovanie kódu pre udalosti FB pixel
Zdroj: vlastný screenshot

Po generovaní kódu je potrebné skopírovať ho a umiestniť do hlavičky stránky, ktorá sa načíta po dokončení objednávky. Treba si zobrať do úvahy to, že údaje ako hodnota či názov produktu sa v eshopoch generujú dynamicky, čiže takéto statické hodnoty budú fungovať len pri produktoch so statickou hodnotou.

Pre ostatné základné udalosti FB pixela by mal byť postup rovnaký, ale pri komplikovanejších požiadavkách nemusí byť kód vygenerovaný botom spoľahlivý. Potrebujete mať istotu, že je kód v poriadku a tým pádom sa nevyhnete nutnosti spolupráce s programátorom (pokiaľ nemáte potrebné znalosti sami).

Hlavné nástrahy a nevýhody pri použití ChatGPT v praxi

Pri využívaní AI pri práci sa musíte vždy pozerať na výstup, ktorý generuje bot a rozmýšľať, či výsledok naozaj dáva zmysel. Stáva sa, že:

  • generované texty pôsobia “strojovo”, je zrejmé, že ich nepísal človek
  • ChatGPT je ešte stále v beta verzii a môže dať nesprávnu odpoveď
  • nie je uvedený zdroj, odkiaľ AI čerpá informáciu a na základe čoho formuluje svoje odpovede. Neviete, či ide o dôveryhodný zdroj, prípadne o plagiát
  • Jazykový model sa učil do roku 2021, čiže žiadne nové informácie po tomto termíne sa v AI nenachádzajú
  • v budúcnosti sa uvažuje o spoplatnení tejto služby
  • napriek obrovským zdrojom, ktoré má chatGPT k dispozícii, si nemôžeme byť stopercentne  istí správnosťou jeho výsledkov
  • všetky dlhšie texty je potrebné opravovať – štylistika, emócia a pod.

Záver

ChatGPT je zaujímavý nástroj, ktorý má určite potenciál. Zo začiatku sa môže zdať, že nástroj veľmi dobre vie, čo od neho potrebujete a nachádza najrelevantnejšie informácie alebo nápady, na ktoré ste sami neprišli. Akonáhle chcete použiť ChatGPT na zložitejšie úlohy, tak vygenerované odpovede môžu byť aj mimo kontextu, nesprávne a informácie je vždy potrebné overovať. 

Aby chatbot pracoval čo najlepšie, treba upresňovať požiadavky a niekedy vám zaberie veľa času, kým prídete na všetky negatívne výrazy, ktoré potrebujete AI zadať. Nečakajte, že chatbot spraví všetko za vás. Aj vy potrebujete prispieť svojím vkladom a predstava ušetrenia času nemusí byť až taká reálna.

ChatGPT môže určite pri PPC pomôcť, ale skôr v krátkych a konkrétnych úkonoch, môžete ho použiť ako inšpiráciu alebo čerstvý nápad. Ako vidíte aj na príkladoch, ChatGPT stále potrebuje zásah človeka. AI zatiaľ nevie nahradiť PPC špecialistov, copywriterov, programátorov, ale určite je obrovským zdrojom na inšpiráciu a je pomocnou rukou pre profesionálov.

Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi
Anastasia Krivoruchko
Anastasia Krivoruchko

Pracujem na performance kampaniach v Google Ads, Facebook Ads a porovnávačoch.

Získajte užitočné marketingové tipy

Buďte medzi prvými, ktorí si prečítajú naše nové články.

Vaše osobné údaje sú u nás v bezpečí.